söndag 8 december 2013

Sista samtalet

I veckan hade vi ett sista möte med en av läkarna som behandlat oss på ivf-kliniken. Vi gick igenom alla processer som vi hittills haft och jämförde medicinering och metoder. Sammanfattningsvis var det ingen större skillnad, när jag väl blev gravid så var det med ett färskt 2-dagars ägg och jag misstänker att det var trombylen som hjälpte oss framåt. När jag sedan ombads sluta med trombylen runt vecka 8 så kom missfallet ett par veckor senare. En slump eller? Vi kan tyvärr inte dra några slutsatser. Läkaren rekommenderade oss att gå vidare med IVF privat, han såg stora möjligheter till att vi kan lyckas. Han bad oss att gå hem och känna efter, vad orkar vi egentligen med just nu och vad vill vi. Han tyckte inte alls att endometriosen hade någon inverkan på om vi lyckas eller inte, utan trodde att vi hade en chans på 30-40%. Jag kände en enormt stor irritation över att han inte såg endometriosen som en står inverkande faktor för våra möjligheter. Han menade på att det inte finns något som helst forskningsresultat som visar på att endometriosen påverkar våra chanser. Jag är riktigt trött på att höra detta, att det i Sverige inte finns någon forskning kring detta? Läkaren som opererade mig för min endometrios menade tvärtom, att endon tyvärr skapar en sämre miljö som i sin tur påverkar fertiliteten i hög grad. Men istället för att gå och vara arg, så har jag några länkar att dela med mig.

För dig som vill ha lite tips på diet och kost för att hålla endometriosen nere, så rekommenderade jag dessa sidor: endometriosis resolved och natural infertility  som även ger råd kring det mesta som rör ivf och infertilitet ur hälsosynpunkt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar