onsdag 29 juli 2015

Stillhet och ro

Veckorna har gått så snabbt, så overkligt att jag knappt gjort något förutom att vila och ändå så har tiden flutit fram i ett behagligt tempo. Jag har inte hunnit läsa alla böcker som jag fått eller avverkat de serier jag och maken pratat om. Vi har mest bara tagit det lugnt tillsammans och gjort nästan ingenting, det är fantastiskt skönt! Jag som alltid varit så otålig och rastlös har accepterat vilan och stillheten - att välja vila och stillhet är ju en sak, men att få order om att ta det lugnt är svårare att ta till sig. Men så är jag här, tar dagen som den kommer, glädjer mig över hur bebisen rör sig, känslan av att det börjar närma sig augusti, att vi snart blir en familj om fyra. Lilla hunden har ibland gått in och lagt sig i barnkammaren på nätterna, det är som att hon vet att snart är det dags. Sedan kommer hon in till oss och snarkar lite för att sedan tidigt på morgonen lägga sig i sin säng i vardagsrummet. På helgerna åker vi ut till landet och där är det jag och hunden som ligger och vilar tillsammans medan maken fixar i trädgården. Jag sover nästan bättre där och kan ta flera små sovstunder under dagen. Här hemma så vaknar jag ofta efter ett par timmar och sedan börjar vandringen fram och tillbaka från toaletten. Jag försöker ta en tupplur på dagen, men det är som att det finns för många distraktioner för att jag ska kunna vila - jag kan alltid tvätta, fixa i barnkammaren lite till, förbereda middagen till kvällen. Trots att jag gör allt i snigelfart, så lyckas jag oftast bara med en uppgift innan jag blir trött och plötsligt är maken hemma från jobbet och han beordrar mig att vila och lägga upp fötterna.

Vad jag äter vecka 36
Frukost: Scones! Maken bakar och gör magen lycklig. Häromdagen överraskade han med nybakat kl. 5 på morgonen. Passar utmärkt för en sömnlös fru.
Lunch: Ingen aptit, men tvingar mig själv att koka pasta.
Mellanmål: Om maken är hemma blir det fika och frukt, men annars så blir det inget.
Middag: Fisk och skaldjur i olika former.
Dricker: Flädersaft, apelsinjuice, tranbär.

Plus
+ Vädret! Det är så behagligt med 20 grader och lite regn ibland. Tänk om det varit så varmt som förra sommaren...
+ Att bara få vara tillsammans, njuta av de stilla stunderna, ta dagen som den kommer.
+ Har äntligen fått hem nya plattor till tens-apparaten, planerar att använda tens när vi är hemma under latensfasen.

Minus
- Det här med att slappna av när det gör ont är inte helt lätt. Jag tappar fokus när smärtan blir för stark. 
- Blir snabbt trött i kroppen och känner mig så svag, vill ju vara stark inför förlossningen!
- Värken i svanskotan börjar komma tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar