torsdag 16 juli 2015

Profylax

Har äntligen varit på profylaxkurs! Jag som tyckte vi var lite sent ute, men det var ett par där som befann sig i v. 39(!) och ett par andra som var i v. 37. Meningen är ju att man ska hinna öva tillsammans innan förlossningen, tyckte att de var lite väl avslappnade för min smak och de hade dessutom inte så mycket koll på hur de olika förlossningsfaserna ser ut och när man bör åka in. Var lite stolt över att maken var så aktiv och svarade på de flesta frågor, känns tryggt att han är så påläst!

Innan profylakxkursen började passade maken och jag på att äta på en fransk bistro på Grev Turegatan och därefter köpte vi smaskiga macarons till kaffet på Ladurée. Det är så mysigt att kunna njuta av sommaren i Stockholm med dess nästan öde gator och gallerior. Vi strosade hem i den ljumma sommarkvällen smaskandes på glass från Taverna Brillo.

På kursen fick vi göra några avslappningsövningar och lära oss andas samt förstås nypa varandra. Vi övade redan samma kväll och under efterföljande dagar när jag fick sammandragningar. Nu har jag börjat få sammandragningar som går från solar plexus och nedåt, förut har de kommit från sidorna nere vid ljumskarna. Bebis är väldigt aktiv och rör sig väldigt mycket med stora rörelser. Ibland gör det lite ont, men det är det värt. Det är även svårt att andas, att hitta en bra sittställning eller sovställning. Det känns som att magen bara blir större för var dag, men att det ändå är trångt i magen.

Jag kan varmt rekommendera profylaxkursen, för mig var det ett viktigt delmål mot förlossningen och en viktig del i att bearbeta förlossningsrädslan. Vi fick mycket praktiska råd inför och under de olika faserna, tips som vände sig till både kvinnan och partnern. Jag fick bekräftat det jag redan visste, att maken och jag är ett bra team - han är lyhörd och förstående, har tålamod och är medveten om bådas styrkor och svagheter.

Vad jag äter vecka 34
Frukost: Rostade smörgåsar och äpplejuice.
Lunch: Skaldjur och fisk.
Mellanmål: Banan och yoghurt. Till kvällen jordgubbar med socker och grädde! 
Middag: Mycket husmanskost.
Dricker: Äpplejuice och tranbärsjuice utspädd med vatten.

Plus
+ Har hittat en hel del bebiskläder på rean, väldigt prisvärt med tanke på att det mesta kommer ju att användas en så begränsad tid.
+ Förlossningsbrevet är färdigt, känns som att vi  på en A4 lyckats få med det viktigaste.
+ Barnkammaren är i stort sett klar!

Minus
- De smärtsamma sammandragningarna kommer så fort jag ger mig ut bara för en kort promenad eller bara gör något lite ansträngande.  Börjar känna mig väldigt rastlös och rädd för att bli  fysiskt svag.
- Haft riktigt dåliga nätter där jag knappt fått någon sömn. I veckan drabbades jag av någon sorts panik där jag låg och frös trots att det var varmt, kändes som att jag hade myror som kröp över hela kroppen och jag fick ingen ro. Istället började jag att gråta och maken lyckades trösta och lugna mig. Även lilla hunden kom in och ville vara med och trösta.
- Är så osocial nuförtiden, orkar knappt delta i en konversation utan att tappa fokus. Jag är dessutom mer förvirrad och har sämre koll på omgivningen vilket verkar vara lite underhållande för maken. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar