onsdag 8 juli 2015

Sjukskriven igen

Så är jag sjukskriven igen, nu fram till beräknad bf. Blivit ordinerad vila och arbetsförbud så att inga komplikationer ska uppstå. Så inga lyft, gå i trappor, långa promenader, hastiga rörelser... Barnmorskan ringde i torsdags och sa att proverna såg bra ut, hon tror att mina smärtsamma sammandragningar kan bero på stress och bad mig att verkligen vila under helgen och försöka avsluta det jag har på jobbet. Det här med att vila är inte riktigt min grej, jag blir lätt rastlös. Men det visar sig att vilan är behövd för jag har varit så trött och känt mig utmattad, när jag väl tar mig ut efter en hel dags vila och rör mig försiktigt så efter knappt 300 meter börjar de hemska sammandragningarna, de håller på i 10 minuter och följs senare av en på nästan 17 min. Det är som en enda lång kramp som ökar i styrka och intensitet, magen blir stenhård och det är omöjligt att göra något annan än att stå still och försöka andas djupt. Jag frågade min man lite skämtsamt om jag kommer att klara de riktiga värkarna när det redan nu känns som att jag ska svimma. Jag ser detta lite som en övning inför själva förlossningen - hur reagerar jag på smärtan och hur kan jag hantera den? Jag märker att jag är dålig på att kontrollera min andning, den blir lätt ytlig och ofokuserad. Så jag måste jobba mer på andningen trots all bikram yoga som jag tränat. Nästa vecka väntar profylaxkursen, ser verkligen fram mot den!

De första dagarna av sjukskrivningen trodde jag skulle vara jobbiga, men det visar sig att min kropp är väldigt trött så jag tar lätt igen sömnen på dagarna eftersom nätterna är lite svårare. Hade även sett fram emot att gå hemma och pyssla lite inför bebisens ankomst, men nu känns det som att det är alldeles för många veckor kvar samtidigt som att jag har känslan av att förlossningen kan ske alldeles snart. Så då hamnar jag och maken i en udda situation där vi gärna vill få allt gjort ifall att, så att vi slipper stressen att stå där utan babyskydd och BB-väska. Det är ju lugnande i sig att göra allt redo, samtidigt som jag ju vill sprida ut uppgifterna över veckorna som kvarstår. På min lista på saker att göra står bland annat att laga till mat att frysa in, pajer och kakor till fika (vi kommer nog behöva lite fikabröd och färdig mat när vi kommer hem från BB, det sista man vill göra då är ju att stå och laga mat eller fixa fikabröd). Sedan så ska jag framkalla lite bilder att ha i barnkammaren och köpa ett babynest, en skötväska samt inreda barnvagnen. Så perfekt med regnet här i Stockholm, bra pysselväder!

Vad jag äter vecka 33
Frukost: Rostade smörgåsar och äpplejuice.
Lunch: Husman och grönt.
Mellanmål: Banan och yoghurt.
Middag: Fisk och kött i husmansform.
Dricker: Mycket tranbärsjuice utspädd med vatten.

Plus
+ Maken har köpt ett nytt babyskydd, en Maxi cosi med isofixbas. I Säkerhetsbutiken på Kungsholmen kan man köpa ett nytt paket och så köper de tillbaka den inom 7-9 månader till 50 procent. 
+ BB-väskan är nästan packad, bara lite smågrejer kvar.
+ Bebis har en liten magshow varje kväll, stora rörelser där vi kan ana en fot eller två.

Minus
- Haft mycket flytningar hela graviditeten, men nu är de mer vattniga och det rinner till på en gång. Vanliga trosskydd verkar inte hjälpa längre.
- De knäppa drömmarna fortsätter och jag vaknar ibland gråtandes.
- Svårt få till sömnen... Somnar sent, vaknar tidigt. Många kuddar går åt för att hitta en bra sovställning.

5 kommentarer:

  1. Tänk att ni snart är i mål och att eran kamp mot barnlösheten är över. Så himla kul att det går bra för er trots sammandragningar. Kram på dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att du tittade förbi och för din fina kommentar! kram

      Radera
  2. Tänk att ni snart är i mål och att eran kamp mot barnlösheten är över. Så himla kul att det går bra för er trots sammandragningar. Kram på dig

    SvaraRadera
  3. Hej! Det låter jobbigt med de kraftiga sammandragningarna. Hoppas att vilan hjälper. Jag förstår känslan att du gärna vill sprida ut det sista att göra under flera veckor för att väntan och längtan kanske ska kännas kortare eller mer meningsfull. Jag är själv i vecka 26 och känner att jag skulle kunna köpa vagn/säng/alla kläder/möblera om på en dag men jag försöker hejda mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Susanna! Grattis till graviditeten!

      Det är så mycket längtan och samtidigt så mycket rädsla. Det är först nu jag börjar förstå hur verkligt det är och att jag bara ska njuta, inte vara rädd "ifall att..." Och att våga köpa de där bebiskläderna, att inreda barnkammaren, att beställa barnvagnen gör det så mycket verkligare - en del av njutningen är ju att få sprida ut det över veckor och inte göra allt på en gång. Att få suga på karamellen lite extra helt enkelt! kram

      Radera