torsdag 4 juni 2015

Lagom takt

Ännu en vecka har gått och nu känns det som att tiden äntligen flyter fram i lagom takt. Vi har något bokat varje vardag och helg fram till juli, men det gör inget eftersom det är så trevligt att träffa vännerna och familjen. Magen växer, jag går upp i vikt och kroppen börjar kännas tyngre och lite mindre smidig. Har alltid älskat vår sköna säng från Carpe Diem, men nu börjar den kännas för mjuk och svår att resa sig upp från. Jag bunkrar upp mig med kuddar och har en vid benen och en vid magen och ryggen, men det är ändå svårt att sova bra. Bebis gillar att väcka mig mitt i natten och den här veckan har rörelserna varit starkare och mycket större. Förut var det mest små sparkar, nu är det som att bebis pressar sig runt i magen och gör stora svepande rörelser och förstås en del kicksparkar mot urinblåsan. Lilla hunden är väldigt kelig och vill gärna sitta nära och bli klappad för att sedan somna vid mig, hon är dock väldigt olydig nuförtiden och vill helst inte gå fot alls. Jag vet inte om hon känner sig lite upprorisk mot det som komma skall...

Vi har beställt barnvagn på Babyproffsen, dock var det den mest tröga servicen jag varit med om. En timme tog det innan vi fick kvitto och bekräftelse  på köpet, trots tre personer i personalen som hjälpte till. Sedan slog vi till på ett skötbord från Baby Care, hittade ett på Blocket som såg helt oanvänt ut för bra peng. Det har en väldigt bra hyllplanslösning, till skillnad från de som vi sett från IKEA och andra ställen. Mycket kvarstår att inhandla, men nu är vi i alla fall en liten bit på väg och det är ju ca 80 dagar kvar till bf så vi har ju tid. 

Annars då? Emotionellt har det varit en liten berg- och dalbana. Jag har haft lätt till tårar och grät förstås när maken överraskade med en morsdag-present till mig "från bebis". Så omtänksamt! Det har annars funnits en frustration som jag inte riktigt kan ta på, att jag liksom inte kan bidra riktigt till vardagsbestyren och att det är så mycket jag vill fixa men är alldeles för trött för att göra när jag väl kommer hem från jobbet. Att städa har alltid varit så renande för mig och jag glömmer hela tiden bort att jag inte borde lyfta eller böja mig ner för mycket på grund av ryggen (så undviker jag förstås rengöringsmedel och starka dofter). Det är lite jobbigt att promenera, magen känns så tung och speciellt när jag reser mig känns det som att tyngden skjuts framåt och ger obehag. Jag blir så mycket tröttare nuförtiden och känner mig rent allmänt lite orkeslös. De där stilla stunderna är de mest njutningsfulla, när vi bara sitter och myser i sängen eller soffan och pratar med varandra och bebisen i magen. Åh, vad jag längtar efter att få träffa min lilla bebis!

Vad jag äter vecka 28
Frukost: Honungsvatten och rostat bröd med leverpastej.
Lunch: Mycket fisk och skaldjur blir det.
Mellanmål: Banan och choklad. Banan är nog min nya craving, bananpannkaka, banan med glass, banan som den är, med yoghurt, med flingor...
Middag: Fisk i olika varianter.
Dricker: Tranbärsjuice, äpplemust och liten dos kaffe med mjölk.

Plus
+ Allt är nästan överlämnat på jobbet för min föräldraledighet.
+ Vi har kanske kommit närmare några namnförslag.
+ Att känna bebis röra sig, vi kan ana var armar och huvud är och ibland så hickar sötingen.

Minus
- Svårt att sova på nätterna.
- Ont i ligamenten och ryggen om jag går för mycket. Och när jag sitter för länge.
- Diffusa magvärkar och kombon förstoppning och diarré. Inte att rekommendera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar