torsdag 11 juni 2015

Sista trimestern

Veckan kan sammanfattas med ett ord: trötthet! Jag känner mig tyngre, har mer kramp och sammandragningar än tidigare och har svårt att sova. Det värker i ligamenten och bebis har fest varje morgon kl. 4. och sent på eftermiddagarna och när jag precis lagt mig för kvällen. Sparkarna är så starka att jag ibland tappar andan. Att lyfta lite tyngre kassar är inte att tänka på och den tunga handväskan är utbytt mot en lite smidigare axelremsväska. Jag undrar hur jag ska orka bära den här kroppen om jag inte ens orkar en snabb promenad utan att få kramp i magen? Så nu är det många promenader som gäller och att träna upp ben och rygg. Jag hoppade in på ett yogapass häromdagen och är glad att jag valde pilates. Yogan var lite för lugn för mig och mer fokuserad på avslappning. Visst var den bra på sitt sätt om det är just det man är ute efter, men nu behöver jag fokusera på styrka. Yogan var dock en bra påminnelse om hur dålig jag är att släppa tankarna och vara närvarande i nuet, så senare i sommar ska jag titta närmare på Babygruppens avslappningsövningar som finns i deras app.

Under veckan har vi varit på informationsträffar på BB Sophia och SöS. Det var verkligen två skilda världar på så många sätt: presentationsmässigt och publikmässigt. På SöS var det trångt och svettigt, barnmorskan var käck och försökte vara underhållande medan det på BB Sophia var fräscht och nytt, barnmorskorna gav ett lugnt och professionellt intryck. Jag har valt BB Sophia just för att slippa den där sjukhuskänslan som jag är allergisk mot. Så vi får hålla tummarna att alla stockholmsbebisar inte ska födas just på vår dag.

I övrigt har det varit en fulltecknad vecka och massor av göra på jobbet. Det ska bli skönt med semester snart! Trots att det är mycket krämpor nu så omfamnar jag detta, det är ju ett mirakel jag har i magen och jag ska försöka slå bort alla oroliga tankar och bara njuta av den sista trimestern. 

Vad jag äter vecka 29
Frukost: Honungsvatten och rostat bröd med leverpastej.
Lunch: Mycket grönt.
Mellanmål: Frukt.
Middag: Fisk i olika varianter.
Dricker: Äpplemust och grönt te. 8 glas vatten om dagen har jag blivit rekommenderad.

Plus
+ Sommaren verkar äntligen ha kommit, jag kan ha på mig tunna sommarkappan och kavajen!
+ Bebis fortsätter att ha fest i magen och sparkar runt och hickar och har för sig.
+ Det är så härligt att få vara gravid!

Minus
- Ont i ligamenten och så får jag sammandragningar när jag rör mig.
- Så trött... hela tiden. Vaknar mitt i natten av madrömmar och sedan är det svårt att somna om.
- Har fått någon sorts klåda på magen, känns mindre trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar