torsdag 28 maj 2015

Barnvagn

Snart går jag in i tredje och sista trimestern, känns så overkligt med tanke på hur långsamt tiden gått... Men nu är det knappt två månader kvar till sommarsemestern med efterföljande föräldraledighet. Vi har äntligen (tror jag igen för femte gången) bestämt oss för vilken barnvagn som ska köpas. Det lutar åt en Emmaljunga Super viking och med tanke på att de har semesterstängt efter midsommar så bör vi lägga en order redan första veckan i juni. Vi har letat efter en barnvagn med både ligg- och sittdel och som passar för allroundkörning med fokus på terräng. Så valet har stått mellan Britax Go next och Emmaljunga, men till slut föll valet på den sista då de har större utbud av färger och tyger. De andra vagnarna vi har tittat på har dessutom varit väldigt låga, vilket inte riktigt passar om man har en make som nästan är två meter. Jag gillar att Emmaljunga har avtagbara hjul som är punkteringsfria, att det finns mycket olika tillval gällande tyger och färger. Deras ligg- och sittdelar kan kombineras över de flesta modeller. Och så gillar jag att babyskyddet även kan fästas på vagnen!

Det är mycket kvar att pricka av på inköpslistan. Det är inte lika brådskande med bebiskläder, men eftersom det är lite för roligt och gulligt så får jag försöka hålla mig undan från de avdelningarna så gott det går. Jag skulle lätt kunna gå all-in på att fixa bebisgarderoben redan nu. Newbie har så fina och klassiska mönster som gör plånbok och föräldrar glada, att det dessutom är ekologisk bomull i kläderna är ett stort plus! Har börjat titta på skötbord/byrå för barnkammaren och en enklare för badrummet. Det finns många modeller att välja mellan, men här känner jag att en begagnad från blocket duger bra.

Nu har jag passerat 60 kg, det känns väldigt konstigt att se de siffrorna på vågen. Bebis sparkar intensivt och lever gärna extra på morgonen, efter lunch, på kvällarna och helst vid 4 på morgonen. Det ser ut som att hela magen rör sig när bebisen kommer igång och ibland blir det en liten karatespark som känns ganska ordentligt och som får mig att hoppa till. När jag reser på mig känns magen väldigt tung och nu får jag oftare sammandragningar om jag rör mig för hastigt. När jag kommer hem är det väldigt skönt att lägga upp fötterna en liten stund, är mycket tröttare än vanligt och vill lägga mig lite tidigare igen. Ett något udda symptom är att min röst sedan några veckor blivit hesare, trodde först att det var en förkylning på gång, men efter att maken påpekat det vid flera tillfällen så stämmer det att rösten är hes och något mörkare idag. Vad kan det bero på?

Vad jag äter vecka 27
Frukost: Honungsvatten med rostat bröd och smör, mycket smör...
Lunch: Vegetariska gratänger.
Mellanmål: Banan och choklad.
Middag: Fisk i olika varianter.
Dricker: Tranbärsjuice, katrinplommonjuice samt liten dos kaffe med mjölk.

Plus
+ Sparkarna blir starkare och intensivare för varje dag, ibland inte alltid så trevligt, men ack så mysigt ändå att känna bebis stora och små rörelser.
+ Kan varmt rekommendera gravidpilates, bra övningar som stärker kroppen och kul att träffa andra blivande mammor.
+ Vi går mot ljusare tider, ser fram mot att snart kunna plocka grönsaker från egna odlingar  och göda bebis med massor av nyttigheter!

Minus
- Svårt att sova på nätterna, vilket medför att jag är väldigt trött på morgonen, dagen och kvällen...
- Har börjat bli lite täppt om näsan, vet inte om det är pollen eller gravidsymptom.
- Mitt hår är torrt och bara allmänt hemskt, det där med att man får fina naglar och tjockt glansigt hår stämmer inte alltid.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar