onsdag 20 maj 2015

100 dagar

Så är midjan borta. Har alltid tyckt att magen är stor, men nu har den faktiskt flyttat sig högre upp och midjan är numera obefintlig. Jag kommer fortfarande i mina klänningar och om vädret bara blir bättre kommer jag förhoppningsvis kunna klara mig med min nuvarande garderob. Folk frågar om jag väntar tvillingar och en del tror att jag är i 8:e månaden. Det är mindre än 100 dagar kvar till bf och med hjälp av pilates och långa promenader hoppas jag kunna stärka kroppen inför kommande viktuppgång, men man vet ju aldrig, kanske går jag upp mycket nu och mindre sen... inte så troligt dock. 

Jag har nog njutit mer av att vara gravid denna vecka, trots hemska mardrömmar och gråtattacker. Det känns som en del av graviditeten och trots att det är jobbigt att bara kunna stå bredvid så omfamnar jag allt. Jag drömmer om att jag bryter upp med min make, om mig som liten flicka, om att bli övergiven, om döden och andra hemskheter. Sedan vaknar jag gråtandes och det tar flera timmar innan jag kommer till ro igen. Under långhelgen var vi på landet och eftersom jag har ont i ligamenten och ryggen så fick jag bara stå bredvid och titta på när maken planterade och fixade i trädgården. Åh, vad jag blev frustrerad. Att bara ligga och vila är inte min grej! Såklart började jag att gråta mitt i makens spadtag och han bara kramade om mig och log medan jag beklagade över att raden med nyplanterade blommor såg sned ut... Det är som att jag har noll kontroll över mina känslor och tårarna kommer när jag minst anar det. Så vi stod där och kramades i duggregnet medan jag fick ut min irritation över att inte kunna hjälpa till. När vi ligger i sängen på kvällarna och maken ger mig massage medan vi lyssnar på avslappnande musik så kan tårarna plötsligt välla fram eller när maken har jycken i sin famn och bara ser så lycklig ut - då blir kinderna våta igen. Allt känns plötsligt så stort och fint, det är fantastiskt att få uppleva detta.


Vad jag äter vecka 26
Frukost: Honungsvatten med rostat bröd och ost.
Lunch: Vegetariska gratänger.
Mellanmål: Banan och choklad och till kvällen rabarberpaj...
Middag: Fisk och gårdskyckling.
Dricker: Tranbärsjuice, katrinplommonjuice samt liten dos kaffe med mjölk. (Tycker att vattnet numera smakar blöt hund).

Plus
+ Det känns allt verkligare för varje dag, bebis sparkar och rör sig hela tiden. Så mysigt!
+ Maken masserar mina ben varje kväll, så skönt för trötta ben som värker.
+ Gravidpilatesen är så jobbig, men så bra!

Minus
- Svårt att sova på nätterna, vrider och vänder på mig och har ofta väldigt hemska mardrömmar.
- Tröttheten har kommit tillbaka, förut klarade jag mig med en liten lunchlur på helgerna, men nu skulle jag även behöva en lunchlur på jobbet.
- Sammandragningar och kramper har slagit till flera gånger under veckan, väldigt obehagligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar