onsdag 8 april 2015

Halva tiden!

De senaste veckorna har varit riktigt avkopplande med en långresa - en riktig babymoon till varma stränder med kokospalmer som sedan avslutades med shopping och nöjen i storstaden. Jag har sovit en hel del, tagit allt i snigelfart och verkligen njutit av att kunna umgås med min käre make. Vi har varit uppassade av de sötaste och mest omtänksamma personer som tagit hänsyn till min graviditet. Hotellet vi åkte till har vi bott på förut och nu åkte vi faktiskt dit bara för att vara just där, det är ett fantastiskt ställe som ligger inbäddad i grönska med privat strand. Det är nästan bara par som åker dit och lugnet som omger allt och lyxen i varje detalj gör att man inte vill åka därifrån. De mindes oss och välkomnade oss varmt tillbaka och såg fram mot att vi skulle komma tillbaka med vår nya familjemedlem. Överallt så blev vi så glada över hur artiga alla var och den hänsyn man visar mot äldre, barn och gravida. När vi åkte Skytrain i Bangkok så slipper man gå igenom spärren, lokalborna, ej  turister, reser sig upp för en gravid kvinna och låter henne sitta oavsett om det är fullt i tåget eller inte. Något jag inte direkt räknar med att man gör här hemma. Imorse när jag åkte in till jobbet så var alla upptagna med sina telefoner och jag fick stå upp hela vägen. 

I vecka 18 så hände något, dagarna innan vi skulle resa så kom illamåendet tillbaka med besked och magen växte rejält, jag gick upp ett par kilo på två dagar och kom ikapp i tillväxtkurvan. Sedan så har magen varit stor, verkligen stor under hela semestern, men totalt under de knappt två semesterveckorna gick jag upp knappt 2 hekto. Jag har fått flera kommentarer om min mage och den första ovälkomna klappen på magen - en tulltjänstekvinna som bara "tog för sig". Det kändes lite obehagligt, hade aldrig kunnat föreställa mig att jag skulle känna mig så upprörd. Annars har alla varit snälla och det är skönt att magen syns, istället för att folk tror att man bara ätit för mycket. 

I veckan var vi hos ultraljudsbarnmorskan. Det var så befriande att se bebisen igen, vi såg även hur bebis sög på tummen! Bm gick igenom alllt, mätte och kontrollerade att bebis är frisk och växer bra. Moderkakan ligger på vänster sida och bebis gillar att ligga och trycka med huvudet mot nedre magen och mot min vänstra sida, vilket gör att jag ofta får ont och ibland kramper. Dagarna justerades ytterligare, så nu är bf tidigarelagt med 5 dagar. Bm var "ganska säker" på könet - vi har under semestern ändrat oss från vad vi trott tidigare och tur var det eftersom vi passat på att köpa massor av "neutrala" och "icke-neutrala" bebiskläder som nu visar sig kommer att passa vår blivande familjemedlem!

För bara några timmar sedan så fick vi båda känna när bebis sparkade mot våra händer när maken pratade med magen, helt underbart! I vecka 16 kände jag första sparken mot min hand, i vecka 17 kände vi båda vår bebis sparkar och rörelser när maken lade örat mot magen. Det är en helt fantastisk känsla när det känns som att vi kan börja kommunicera med vår lilla inneboende, när vi får respons på vårt lilla prat.

Nedan en liten uppdatering av v. 18 och v. 19-20.

Vad jag äter vecka 18
Frukost: Ägg i olika former, men annars ingen rutin. Vitt te och banan fungerar!
Lunch: Sallader med feta och kyckling. 
Mellanmål: Mer bananer och äpplen, keso med mjukost.
Middag: Kan inte leva utan potatis! Har börjat äta lite ris igen. 
Dricker: Vatten och liten kaffe med mycket mjölk.

Plus
+ Maken känner sparkar när han lyssnar med örat mot magen varje kväll, konstigt nog känner inte jag av dem lika mycket som förut. 
+ Har gått upp lite mer i vikt och magen är så fin!
+ Att kunna använda lite parfym igen, har ju varit utan i 3 månader eftersom jag tycker det luktar för starkt. 

Minus
- Nysningar och lätt förkyld känsla som inte vill släppa.
- Sover lite bättre, kan ha att göra med att jag är helt slut nu när jag börjat jobba igen. 
- Illamåendet vill inte släppa taget.

Vad jag äter vecka 19-20
Frukost: Hotellfrukosten var underbar, massor av färsk frukt, nypressade juicer och glutenfria pannkakor och omeletter.
Lunch: Fisk och skaldjur i olika varianter med färska örter, chili och lime.
Mellanmål: Kokosvatten varje dag och massor av frukt.
Middag: Massor av god mat med färska grönsaker och sallader. 
Dricker: Vatten och cola, kokosvatten och fruktiga drinkar.

Plus
+ Magen var enorm innan flygresan och är fortfarande efter hemkomsten stor och rund.
+ Gick upp knappt 2 hekto under resan, hyn är fin och len, inte alls torr som förut.
+ All färsk frukt och fina grönsaker gjorde susen för illamåendet, behövde bara medicinera ett par gånger. Flygresorna (fyra totalt) gick bra, använde stödstrumpor och tog trombyl!

Minus
- Så fort jag kom hem till kylan började huden klia och jag har under semestern fått ont i svanskotan. Det känns speciellt mycket när jag sitter ner samt ligger på rygg.
- Svullna anklar och fötter så fort jag inte rör på mig, det började efter första flygresan. När jag får lägga upp dem högt blir det bra igen.
- Klippte av 20 cm av mitt långa hårsvall, det var så torrt... saknar dock längden!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar