torsdag 30 april 2015

Åkommor och tårar

Denna vecka kan sammanfattas med ett ord - åkommor. Allt det där som jag läst om kan drabba gravida kvinnor verkar drabbat mig denna vecka; ryggvärk, kramper, armar och ben som somnar, sura uppstötningar, sammandragningar, näsblod, förkylningskänsla, blödningar, hemorrojder, förstoppning... De två sista var rejält jobbiga, men med lite salva och katrinplommonjuice var problemet snart ur världen.  Min aptit har ökat rejält, igår blev det potatis både till lunch och middag, en sisådär 12 slank ner under dagen. Jag äter potatis med tillbehör, inte tvärtom. Det är så gott och nu har vi satt egen potatis till midsommar! Jag ska passa på att äta medan jag kan, sedan kanske endon kommer tillbaka och då blir det potatisförbud igen. 

Har nu bokat in profylaxkurs och även pilates för maj-juni, ska bli skönt att börja träna igen! Jag har ökat rejält i vikt, väldigt spännande! Maken tycker det är så fascinerande eftersom jag är ganska petite annars. Omfånget kring magen är större och bebis rör sig hela tiden, gärna långt ner och nära urinblåsan. Jag längtar till att det ska bli tillräckligt varmt för vårkappan, just nu är det så kallt. Vårkappan är lite rymligare än vinterkappan, mer plats för magen helt enkelt! 

Kan varmt rekommendera Twilfits strumpbyxor med lite stöd i för gravida. De finns dock bara i färgerna svart och beige, den beiga ser man helt likblek ut i. Men strumpbyxorna är väldigt sköna till skillnad från Åhlens egna och HMs som känns sladdriga och tunna. Det är bra kvalitet på Twilfits och lagom hög denier, vilket passar utmärkt till kontorsoutfiten. 

Hur är det annars då förutom lite krämpor? Jag har mycket lättare till tårar och särskilt på kvällarna (och enligt maken precis när han somnat) så blir jag väldigt känslosam och orolig. Jag vill verkligen att han ska veta hur mycket han betyder för mig, jag funderar kring framtiden och vår bebis, jag har hemska bilder framför mig att maken kommer att förolyckas... Usch, men det är väl bara hormonerna som spelar ett spratt plus att det faktiskt är en omställning, en ny livsituation som vi befinner oss i som gör att dessa tankar och känslor naturligtvis dyker upp. Jag är i alla fall väldigt förälskad i min man och den kärlek jag känner för honom är så stark. Att man då blir lite tårögd ibland alldeles för sent inpå natten är något vi kan stå ut med då maken sömndrucket tar det med humor och ger mig varma kramar.

Vad jag äter vecka 23
Frukost: Rooibos samt rostat bröd och leverpastej. Eller rostat med ost och plommonmarmelad.
Lunch: Potatis...
Mellanmål: Banan och choklad, ibland flingor.
Middag: Potatis och fisk.
Dricker: Vatten, tranbärsjuice och te. 

Plus
+ Bebis dansar runt i magen och verkar inte sova en blund. Inte jag heller...
+ Har börjat göra om klädkammaren till barnkammare, det är ett väldigt mysigt projekt.
+ Vi går äntligen in i maj månad snart och har ett par härliga långhelger framför oss!

Minus
- Sover mindre, varit mycket tröttare och kände mig sjuk under helgen med magont och feberkänsla.
- Torrheten fortsätter. Smörjer in mig flera gånger per dag med mandelolja.
- Bismaken i munnen har kommit tillbaka.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar