torsdag 16 april 2015

Linea nigra

Den här veckan har bebis varit väldigt aktiv - en underbar känsla som håller mig vaken till och från under nätterna. Det är lite svårt att hitta en bra sovställning eftersom jag får ont i svanskotan när jag sover på rygg, sover jag på höger sida så verkar bebisen bli ännu mer aktiv och sover jag på vänster sida känns det som att det blir en stor belastning på moderkakan, det gör ibland lite ont i sidan. Det är ändå helt fantastiskt att känna alla rörelser och sparkar som kan pågå en hel dag!

I vecka 14 upptäckte maken att jag hade en liten svag rand på magen, över naveln mot bröstet. Jag tänkte att det bara var ljuset som spelade ett spratt, men till och från har det sett ut som att det finns en mörkare linje där. Denna vecka så är det inget tvivel om saken, jag har en mörk rand från naveln upp till bröstet och en svagare rand under naveln. Smörjer in magen och förresten hela kroppen med mandelolja, en riktig räddare i nöden! Jag hoppas slippa bristningar, men det är väl oundvikligt speciellt med tanke på hur stor magen redan är. Ärren på magen från endo-operationen syns knappt nu, däremot så har jag fått väldigt ytliga blodkärl på händer och brösten. Brösten kan tillägnas ett eget kapitel... snart är det väl dags att gå över till D-kupa. De ömmar och värker varje dag, när jag vänder mig om på nätterna så får jag nästan hålla om dem för att det inte ska göra ont. Fördelen är i alla fall att mina klänningar sitter så mycket bättre, "är det så här det egentligen ska se ut", tänker jag och förundras över att lite mer bröst kan förändra så mycket. Orättvist!

Passade på att köpa lite klänningar när vi var på semester, älskar de stora lyxiga galleriorna i Bangkok där lokala designers samsas med andra asiatiska märken. Hittade ett par snygga plagg som jag kommer att kunna växa i och även ha på kontoret. Har ännu inte slagit till på några mamma-kläder, men jag fortsätter gärna med "vanliga" kläder så länge det går. Undantaget är BH-ar och strumpbyxor. Köpte även några fina maxi-klänningar som kommer att fungera fint på landet i sommar. Hoppas bara att jag kan ha dem då, men annars får jag väl gå i makens skjortor!


Vad jag äter vecka 21
Frukost: Rostat med bredbar leverpastej.
Lunch: Husmanskost.
Mellanmål: Bananer och äpplen.
Middag: Högrevsburgare, ugnsstekt kyckling och potatis.
Dricker: Vatten och tranbärsdryck, på morgonen en kopp grönt te och på jobbet en liten kaffe med mjölk.

Plus
+ Alla rörelser! Även min mor fick känna ett par sparkar i helgen.
+ Känns som att jag äntligen kan äta det mesta, blir inte lika illamående av dofter, dock är potatis fortfarande viktigt för att överleva dagen :)
+ Så skönt att känna sig lite mer pigg! Det är verkligen en lyx att kunna jobba heldag och kunna hålla sig vaken på kvällarna. Nu vågar vi planera in lite mer dejter och middagar med vänner.

Minus
- Kräkningarna som kommer ibland eller de obehagliga uppstötningarna, usch.
- Kramper i tår och vader på kvällar/nätter.
- Börjar bli lite ofokuserad, lyssnar inte riktigt på vad min make säger - värre än vanligt alltså!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar