torsdag 19 mars 2015

Sparkar och potatissug

Fortsätter att jobba halvtid, det är verkligen skönt. Är så trött när jag kommer hem, illamåendet och sammandragningarna kommer och då är det skönt att få lägga upp fötterna och vila. Annars känns det som att veckan har gått relativt fort, kanske är det de ljusare dagarna som bidrar. Den här veckan har jag dock inte tränat alls, det har bara blivit några korta promenader. 

Den stora händelsen har varit att tillsammans med maken få uppleva bebisens första sparkar! Tidigare har ju bara jag känt av det, men äntligen var det dags för maken. På kvällarna brukar bebis vakna till, maken pratar och lägger örat mot magen, då får han en spark mot kinden och även jag känner kicken! Maken beskriver ljuden som uppstår; som att bebis ligger och skvalpar, ljudet av vätska och skrapande små ljud mot magen.

Magen har blivit så rund och fin, det drar och spänner mycket därnere. Ibland inte alltid så behagligt. Brösten har också blivit mycket större, har gått upp en kupa. Ömheten har ju funnits sedan i höstas, men innan jag visste att jag var gravid så var det svårt att vända sig i sängen utan att de värkte. De ömmar hela tiden och de enda gravidkläder jag köpt hittills är just bh:ar och strumbyxor. Calidas bygellösa är helt underbar likaså Twilfits. Strumpbyxorna hittade jag på HM, så skönt när det inte skär åt kring magen. Dock är det svårt att hitta solbruna färger, så svart får väl duga ett tag till. Jag har även blivit rekommenderad stödstrumpor, så de åkte på idag. 

Vad jag äter vecka 17
Frukost: Makens hembakta med leverpastej (behöver järn).
Lunch: Tror jag denna vecka nådde min sushi-gräns. Salladen har gjort comeback!
Mellanmål: Bananer och äpplen, keso med mjukost.
Middag: Älskar potatis! Adderar gräddsås, snabbinlagd gurka och en grönsallad. Ekologisk ugnstekt kyckling eller köttbullar fungerar bra till. 
Dricker: Vatten och tranbärsdryck, ibland en liten liten kaffe med massor massor av mjölk.

Plus
+ Första sparken från bebis som både jag och maken kunde känna! 
+ Bismaken i munnen börjar släppa och vatten smakar ganska gott igen.
+ Att få prata graviditeten med andra gravida vänner och kollegor är fantastiskt! Trodde ju aldrig att jag skulle få uppleva det. 

Minus
- Är fortfarande torr, har lätt huvudvärk på morgonen och yrsel. Börjat snarka lite på grund av slem i hals och näsa.
- Sover bättre, men inte mer än 6 timmar per natt. Räcker det? Har många konstiga och obehagliga drömmar, vilket jag i för sig haft hela tiden men de verkar ha intensifierats. 
- Kräkningarna är inte lika många, men fortsätter ändå att få upp kvällens middag.

2 kommentarer:

  1. Så häftigt med sparkarna!

    Det där med sömnen är ju svårt att svara på. Har själv problem med det i tider, under och emellan behandlingar vilket kan relateras till hormoner, men problemet är ju om den korta sömnen blir bestående. 6h är ju inte katastrofalt dåligt, men om du är som jag så är det inte tillräckligt utan 8 behövs. Tänker att din kropp behöver sömnen extra mycket i och med graviditeten också. Kanske bör du kolla med barnmorska?

    Jag har under tider snittat på 4 sammanlagda timmar per natt i månader, och har andra gånger varit sömnlös i nästan en vecka i sträck. Just nu ruvar jag och får inte mer än 4-5h sömn pga kortison. Dock en liten tupplur på dagen ibland. Man funderar ju på om det är negativt för kroppen, men samtidigt finns det ju inte så mycket att göra åt saken. Så synd att man ens ska behöva fundera på saken.

    Kram och lycka till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det där med sömn är svårt. När jag gick på enanton sov jag under flera månader inte mer än 4 timmar per natt men vande mig. Nu så kanske det egentligen inte är någon fara, det kanske bara oron i kroppen som gör att jag har svårt att sova, förhoppningsvis tar jag igen det snart.

      Jag hoppas du får ett plus efter ruvningen, det är så jobbigt att behöva vänta. Det är så många funderingar som kommer upp, svårt att tänka på något annat.

      kram

      Radera