måndag 12 januari 2015

Ett hjärta slår

Nu som först kan jag verkligen våga tro på det tro på vårt mirakel! Trots att brösten värker enormt mycket varje dag och magen svullnar upp under eftermiddagarna så har jag inte riktigt kunna njuta av mina graviditetssymptom. För det är det jag tänker göra nu, njuta! Jag vet så väl att dessa symptom och känslor inte är så självklara, jag har kämpat i snart 10 år för att kunna få uppleva detta. När molvärken drar igång och ljumskarna drar så känner jag mig lättad för att jag vet att det är en naturlig del av att vara gravid. Min hy är så fin, naglarna däremot hemska och midjan har ökat med 2 cm och vågen visar ett kilo mer än före jul. Det är helt fantastiskt! Ett annat lite konstigt symptom är att jag nyser flera gånger om dagen, det vill liksom aldrig upphöra. Känns som att jag är på väg att bli förkyld, men det slår inte ut. Nu har jag gått omkring och nyst i snart 1,5 vecka.

Jag brukar vanligtvis sova 4 timmar per natt, men under långhelgerna så kom jag upp i 8 timmar. Senaste dagarna har jag dock inte kunnat sova alls, vetskapen om mötet med min endo-läkare har väl gjort mig nervös. Besöket var inbokat sedan i oktober för uppföljning och diskussion om medicinering mot endometriosen. Jag ringde i förväg och bad om att få göra ett ultraljud, jag behövde verkligen få graviditeten bekräftad. Tankarna om hur det gick för ett och ett halvt år sedan spökar i mina sinnen trots att det var en annan plats och en annan tid.

Läkaren var nästan chockad över mitt besked, hon var förstås glad för min skull, men jag kunde se att hon var förvånad. Maken rusade in precis så att han kunde vara med på undersökningen. Min endo-läkare förde upp staven och hade skärmen riktad från oss. Hon vände sedan på skärmen där hon visade vår lilla kanelbulle med ett litet hjärta som slog så snabbt och fint. Behöver jag säga vilken fantastisk känsla det var! Min man kysste min panna och retades med mig för att jag varit så orolig, stackarn har fått föra nattliga samtal med en sömnlös fru den senaste veckan. Nu sitter bilden på vår blivande familjemedlem på kylskåpet och vi längtar redan till augusti! Men först ska vi förstås njuta av den här tiden och det nya året med alla dess möjligheter.

2 kommentarer:

  1. Wow, vilken jäkla grej! Stooooort grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Ja, det är verkligen en stor stor grej :)

      Radera